Thursday, February 27, 2020

Första seminarietillfället - Båt IoT

Man får väl tänka om? För det gjorde jag inför det första seminarietillfället. Jag insåg att om alla har en navigator så är det inte direkt intressant att veta longitud och latitud. Så vad vill jag då göra?

Mäta avgastemperatur? Det vore förvisso något, men i fall för att mäta avgaserna från pelletspannan hemma. Nej, jag fokuserar på att förstå hur man mäter väder! Temperatur verkar ju hyfsat enkelt, lufttryck och luftfuktighet verkar också ha hyfsat enkla och billiga sensorer.
image_0
Bilden från Kjell. Kostar under 100!

Men att mäta vindstyrka och riktning är annorlunda. Det finns ju de med skovlar som ger en ökande signal allteftersom vinden ökar och riktning är också en analog signal.

Men nu finns det ju vindmätare som använde ultraljud. Inga rörliga delar utan enbart 4 ultraljuds- sändare/mottagare. Ett exempel finns på Claes:

Vindmätare Netatmo Smart Anemometer
Bilden från Cleas. Kostar runt 1000. Finns det till lägre pris?

Men det är ju inte direkt konvertibel med Arduino. Så det tarvar nog lite mer tanke.

Sedan är det frågan var jag ska presentera data. Jag har i nuläget ingen navigator och köper troligen inte en före sommaren. Men, då Arduinon har en inbyggd server kan man ju kanske se det på en lokal surfplatta eller i telefonen. Annars kanske det kan utökas med någon display.


No comments:

Post a Comment